Meidän kaikkien arki heitti kuperkeikkaa koronan myötä, ja olemme joutuneet rakentamaan työskentelytapoja ja arkirutiineja uudestaan. Samaan aikaan, kun pyrimme sopeutumaan nopeasti tulleisiin muutoksiin, huoli tulevaisuudesta ja eristäytymisestä painaa monen mieltä. Auntie järjesti hiljattain kaksi webinaaria, joissa käsiteltiin selviytymiskeinoja uudessa arjessa Auntie-ammattilaisen Tarja Lounasmeren kanssa. 

Tiivistimme tähän artikkeliin olennaisimmat kohdat webinaarista, joilla voit parantaa omaa arkeasi ja johtaa itseäsi tässä poikkeuksellisessa tilanteessa. Webinaaritallenne on 30 minuutin pituinen ja siitä saat vielä paljon lisää hyviä vinkkejä arkeesi. Voit katsoa webinaarin kokonaisuudessaan täältä.

Resilienssi auttaa selviämään

Resilienssi on ihmisen psyykkinen vastustuskyky, jonka avulla selviämme vaikeistakin muutoksista. Se on kykymme kohdata vastoinkäymisiä ja olla yhteydessä sisäiseen kapasiteettiin, merkitykseen ja tavoitteisiin. Voimme vahvistaa resilienssiämme yhteisöllisyydellä ja kuuluvuuden tunteella. Avun pyytäminen ja vastaanottaminen auttaa meitä huomaamaan ja tuntemaan, ettemme ole yksin ja se vahvistaa sekä yksilön että yhteisön resilienssiä.

Itsensä johtaminen tuottaa hyvää koko työyhteisölle

Hyvinvoiva henkilöstö on tuottava ja tehokas. Sillä, miten jaksan ja miten suoriudun työtehtävistäni ja millaista energiaa välitän ympärilleni, on suuri vaikutus yhteiseen

jaksamiseen ja työkykyyn. Ideaalitapauksessa itsensä johtamisella saadaan aikaan yhteistä hyvää koko työyhteisölle. Itsensä johtamiseen kuuluu olennaisena osana itsensä jatkuva kehittäminen. Hyvällä itsensä johtajalla on positiivinen, mutta realistinen ajattelutapa ja kyky tulkita isoa kuvaa.

Valmistaudu hyvin etätyöhön 

  • Valmistaudu etätyöpäivään huolehtimalla, että työvälineesi ja työpisteesi ovat kunnossa. 
  • Ole tavoitettavissa ”työaikaan”, ja pidä huoli normaalista vuorokausirytmistä.
  • Luo itsellesi rauhalliset, työtä edistävät puitteet.
  • Aseta konkreettiset tavoitteet – mitä pitää tehdä tänään? Tällä viikolla?
  • Pidä taukoja ja rytmitä työtäsi.
  • Ole aloitteellinen -ilmoita esimiehellesi ja kollegoillesi, mitä teet ja miten edistyt.
  • Pidä huolta työyhteisöstäsi  – kysy, kommentoi, ole aktiivisesti yhteisöllinen.

Miten käsitellä arjen muutosta ja huolehtia jaksamisestaan?

Tässä tilanteessa joudumme kaikki hyväksymään epävarmuutta. Silloin on tärkeää huolehtia omista rutiineista ja hyvinvoinnista, sekä varautua erilaisiin tilanteisiin. Ulkoilu ja rentoutuminen ovat tärkeitä jaksamisemme kannalta, ja päihteitä kannattaa välttää. Yhteisöllisyys ja muiden auttaminen tukee meidän omaa hyvinvointiamme. Vaikka olisit aiemmin käyttänyt videotapaamisia vain työssäsi, hyödynnä mahdollisuutta myös ystäviesi ja läheistesi kanssa. Sovi yhteisiä etälounaita ja -iltapäiväkahveja, sekä juttele tunteistasi avoimesti.

Muistetaan olla armollisia itseämme ja toisia kohtaan. Iloitaan niistä pienistä positiivisista asioista, joita tapahtuu ympärillämme. Yhteisöllisyys ja yhdessäolo ovat se voimavara, jolla me saamme arjen sujumaan ja selviämme tästä vahvempana.