Ratkaisu työntekijöiden arjen kriiseihin

Vincitillä oli haussa ratkaisu työntekijöiden arjen kriiseihin ja haasteisiin. Henkilöstöasiantuntijana toimiva Krista Huhta-aho Auntiesta uudelta tiimikaveriltaan, jolle Auntie oli tuttu edellisen työnantajan ajoilta.

Aluksi ihmisten kriisitilanteisiin oltiin ajateltu avuksi ryhmävalmennusta.

Näissä tilanteissa yksilövalmennus todettiin kuitenkin toimivammaksi. Syntyy oivalluksia ja päästään oikeasti ongelmiin kiinni. Eikä kenenkään tarvitse filtteröidä omaa esiintymistä muiden edessä jos vaikka tunteet kuohahtavat.

Videoyhteyden päässä oleva ammattilainen on Kristan sanojen mukaan luonteva apu niille, joille face-to-face-tapaaminen tai käveleminen työterveyspsykologille on liian korkean kynnyksen takana. Ylipäänsä Vincitillä on huomattu, että webinaarit ja muut infotilaisuudet eivät enää toimi niin hyvin kuin vielä muutama vuosi sitten. Ihmiset haluavat enemmän henkilökohtaista ja juuri siihen omaan tilanteeseen sopivaa apua, itse valitsemanaan ajankohtana.

Kaikessa ei aina voi olla ykkönen

Itseohjautuvuus on Vincitillä peruslähtökohta arjessa. Yritykseen haetaan tyyppejä, jotka pystyvät itse arkeansa luovimaan ja jotka pystyvät itsenäisesti tekemään ratkaisuja.  

Kääntöpuolena on se, että työntekijät pyrkivät selviytymään itsekseen vähän liiankin pitkään. Vähän aikaisemminkin monesti voisi pyytää apua ja nostaa lippu pystyyn että ”hei mä tarviin jeesiä”. Taitavien alansa huippujenkin on joskus myönnettävä, että kaikessa ei omin voimin voi olla ykkönen ja silloin on hyvä kysyä apua ulkopuolelta.

Yhdessä hyvä olo

Auntie on Vincitillä yksi vaihtoehto laajassa palvelukirjossa. Lähtökohtaisesti Auntie on matalan kynnyksen helposti saatavilla palvelu tilanteisiin, joissa ollaan hankalien tai kipeiden asioiden kanssa tekemisissä.

Auntie on ollut mukana työterveyshuollon tapaamisissa. Idea meillä on, että kaikki jotka ovat arkeamme tukemassa tietävät toisistaan ja ymmärtävät, että ovat täydentämässä toisiaan eivätkä astu toistensa varpaille. Yhdessä työskentelemme sen eteen, että meidän jengillä on hyvä olla.

Auntie ja hyöty

Auntiesta on tullut meille vain ja ainoastaan hyvää palautetta, sanoo Krista. Monesti alkuperäisen palveluun hakeutumisen syyn lisäksi ihmiset ovat saaneet yllätyksellisiä positiivisia tuloksia jostain näkökulmasta, jota ei alun perin edes ajateltu käsiteltäväksi.

Suurin hyöty yritykselle on Kristan mukaan se, että haastetilanteisiin päästään aikaisin kiinni ja niihin pystytään tarjoamaan väline päästä eteenpäin.

On hyvä, että ongelmat ratkotaan mahdollisimman pieninä. Mitä tahansa onkin niin kunhan se tulee puhutuksi mahdollisimman aikaisessa vaiheessa. Välttämättä kaikki kun eivät halua avata omia asioitaan lähellä oleville ihmisille niin on hyvä, että on ulkopuolinen Auntie.

Kenelle Auntie sopii

Välttämättä ihmisen ei edes tarvitse olla superstressaantunut tai isossa kriisissä lähteäkseen mukaan, vaan ihan halu parantaa normaalia arkeakin riittää. Yksilötasolla Krista näkee Auntien sopivan henkilökohtaisen jumin tai kriisin ratkaisuun taustoista tai tekijöistä riippumatta.

Paketeista varmasti löytyy sopiva jokaiselle, niitähän tarvittaessa tuunataan kunkin arkeen ja tilanteeseen sopivaksi. Enkä näe, että on sellaisia firmoja, joille Auntie ei sopisi. Se sopii moneen tilanteeseen ja tarpeeseen. Tarve ja halu tarjota tiettyä inhimillisyyttä on varmasti Auntien käyttäjissä se yhdistävä tekijä.

 

Katso Kristan tiivistetty haastattelu: