Seuraava projekti? Mihin mukaan? Kuka auttaa kun tarvitsen jeesiä? Pitääkö itse päättää? Saako itse päättää? Mikä ihmeen itsensä johtaminen?

Nämä ja noin sata muuta kysymystä poukkoilee helposti mielessä. Erityisesti silloin, kun tekee töitä ympäristössä, jossa ihmisiltä odotetaan proaktiivisuutta, tietävän mihin ja minne haluavat mennä. Tähän itsensä johtamisen taitoja edellyttävään suuntaan yhä useammat organisaatiot nykyään kuitenkin ovat menossa. Ja kun silppuisen ja keskeytysten täyttämän arjen keskellä on usein vaikea muistaa edes seuraavan palaverin agendaa, miten sitä itseohjautuvasti omaa elämäänsä johtaisi?

 
Itsensä johtamisen teeman innoittamana me Auntiella päätimme tehdä henkilökohtaisia pieniä muutoksia. Ja koska olemme Auntie, jossa ammattilaisemme auttavat päivittäin ihmisiä tekemään muutoksia ja ohjaamaan omaa elämäänsä eteenpäin, myös me pyysimme apua ja kommentteja ammattilaiseltamme.

OUTIN SORMI POIS SOMESTA

Lapsiperheen kiireisessä arjessa Outi järjestää paljon aktiviteetteja ja yhdessä olemisen hetkiä lapsilleen. Oma aika harrastuksille ja rauhoittumiseen on ollut haaveissa jo pitkään. Nyt on muutoksen paikka; some ja tv-sarjat saavat väistyä tarvittavan ajan löytämiseksi. Iltaisin tilalle tulee edes lyhyt oma hetki uusien asioiden parissa, kuten kirjan lukemista, kehonhuoltoa tai mindfullnessia.

Ammattilaisen kommentit Outille

Outi on hyvin tiedostanut sen, mikä on hänen arvojensa mukaisesti tärkeää kiireisessä lapsiperheen arjessa. Hän on huomannut, mistä on jäänyt paitsi myöntänyt muutostarpeen ja tajunnut, että some ja tv-sarjat ovat este omalle ajalle. Nyt Outi voisi miettiä, minkä pituinen on lyhyt oma hetki. Riittääkö 15 minuuttia? Vai haluaako hän varata siihen tunnin? Outin on tärkeää miettiä myös sitä, mikä on realistista, jotta ei tavoittele kuuta taivaalta.

Outi voisi myös selkiyttää, mitä milloinkin tekee. Esim. maanantaisin kävely, tiistaisin mindfullness, keskiviikkoisin jooga jne. Alkuun on hyvä laittaa kalenteriin tarkasti ja konkreettisesti, mitä tekee. Mitä useampia ja epämääräisempiä vaihtoehtoja on tarjolla, sitä helpommin tavoitteesta lipsuu. Motivaatiota voi lisätä pohtimalla, mitä hyvää uusi muutoksen paikka tuo hänelle? Millaisista asioista Outi huomaa, että oma aika tekee hyvää? Millaisia muutoksia Outi toivoo niiden hänelle tuovan? 

MERVIN UNIHAAVEITA

Viime vuosien aikana Mervi on huomannut, kuinka illalla sängyssä uni ei millään ota tullakseen. Tavoite on kiinnittää huomiota unitottumuksiin ja tehdä tarvittavia parannuksia niihin. Ensimmäisenä pois jäi äänikirjan kuuntelun sängyssä, ja urheilujen ajoittaminen sen verran aikaisemmaksi, etteivät ne häiritsisi yöunta. Tulevaisuuden haave on nukkumaanmenon aikaistaminen.

Ammattilaisen kommentit Merville

On tärkeää, että Mervi on huomannut unen merkityksen ja haluaa panostaa siihen. Konkreettisia muutoksia ovat äänikirjan kuuntelun pois jääminen ja urheilun ajoittaminen aikaisemmaksi. Mervi voisi vielä tarkentaa tavoitettaan “kiinnittää huomiota unitottumuksiin”. Hän voisi kirjata ylös konkreettisesti tämän hetkiset unitottumukset. Sen jälkeen on helpompi tehdä pieniä, mitattavia muutoksia ja seurata niitä.

Tulevaisuuden haaveen nukkumaanmenon aikaistamisesta voisi toteuttaa jo aikaisemmin kuin vasta tulevaisuudessa. Mikä on pieni asia, jonka voit tehdä jo tänään toisin? Myös Mervi voisi pohtia, mitä hyvää unitottumusten muutokset toisivat hänelle?

SIRJEN PÄIVÄN TÄRKEIN ATERIA

Sirjen haasteena on säännöllinen syöminen. Aamiainen on kaksi kuppia kahvia, lounaaksi ovat kelvanneet pikanuudelit ja illalla onkin sitten mennyt paljon ja kaikkea. Jatkossa tiedossa on kunnon aamiainen – kananmuna, jotain vihreää ja leipä juustolla – neljänä aamuna viikossa.

Ammattilaisen kommentit Sirjelle

Sirjellä on jo selvät konkreettiset tavoitteet ruokailun suhteen: neljänä aamuna viikossa kunnon aamiainen. Sirjen kannattaa tehdä muutokset vielä näkyvimmiksi ja konkreettisemmiksi, jotta muutoksen ja tavoitteiden seuraaminen on mahdollista. Alkuun kannattaa pohtia viikon jokainen ateria, kirjata ne ylös ja tehdä kauppalista, jotta ruokalistan toteuttaminen on helpompaa.

Myös Sirjen olisi hyvä pohtia, mitä hyvää ruokailutottumusten muutokset tuovat hänelle? Millaisia muutoksia hän toivoo? Miten muutokset ovat havaittavissa?  

ITSENSÄ JOHTAMINEN ON VALINTOJEN TEKEMISTÄ

Kiteytettynä Hannan kolme vinkkiä itsensä johtamiseen ovat:

  1. Tiedosta ja tunnista
  2. Tee näkyväksi ja konkretisoi
  3. Priorisoi ja seuraa toteutumista

Lupauksista kiinni pitäminen – käytännössä valintojen tekeminen – tarkoittaa aina myös valintoja olla tekemättä jotain toista. Aika ja energia ovat rajallisia resursseja, josta ihmiset niin työssä kuin vapaa-ajalla päättävät yhä itsenäisemmin. Yksi itsensä johtamisen kulmakivistä onkin kyky priorisoida ja tietoisesti jättää asioita myös tekemättä.