10 tapaa valmistautua hyvään lomaan koronakesänäkin

Koronapäivitetty versio 2019 julkaistusta Auntien blogista.

1. Anna itsesi innostua lomasta jo ennen sen alkua

Odotus on tutkitusti loman onnellisuutta lisäävin osuus (Nawijn, Marchand, Veenhoven & Vingerhoets, 2010). Onkin esitetty, että juurikin tämä odotuksen tunne tekee onnellisemmaksi, ja monilla loman odotus alkaa jopa kuukausia ennen lomaa. Odottamisesta kannattaakin siis ottaa kaikki irti: haaveile lomasta, tee lomasuunnitelmia ja muistuta itseäsi tulevasta lomasta, kun työstressi painaa. Loma on lomaa, myös poikkeusoloissa. Tee siitäkin erityinen ja nauti hetkestä.

2. Pyri heti loman aluksi irtautumaan työstä ja siihen liittyvistä asioista

Työn tekemisen lomalla on huomattu heikentävän loman jälkeistä hyvinvointia (de Bloom ym., 2011). Siispä onnistuneen loman takaamiseksi tulisi pyrkiä irrottautumaan töistä mahdollisimman hyvin. Ennen loman alkua kannattaa esimerkiksi kirjata keskeneräiset työt muistiin, sopia sijaistamisesta sekä asettaa automaattinen vastausviesti työsähköposteihin, jotta ajatukset eivät pyöri työasioissa. Mikäli lomalla tulee jokin työhön liittyvä ajatus, sen voi kirjata keskeneräisten töiden listaan ja sitten unohtaa sen loman ajaksi. Jos mahdollista, ei kannata katsoa työsähköpostia lainkaan. Vaikka viesteihin ei vastaisi, ilmoitukset uusista viesteistä vievät ajatukset väkisinkin työhön sekä keskeyttävät palautumisprosessin. Mikäli jouduit koronan takia lomautetuksi työstäsi keväällä, toivottavasti työsi jatkuvat syksyllä. Varmasti tuntuu kuin aloittaisit kokonaan uudessa työssä. Ehkä hyvä niin, sinulla on mahdollisuus tehdä asioita toisin. 

3. Vaihda maisemaa

On huomattu, että työstä palautuminen onnistuu paremmin poistuessa tutusta ympäristöstä (de Bloom ym. 2010). Lomamoodiin pääsemiseksi monia auttaakin maisemanvaihdos heti loman alkuun, mikä voi helpottaa arkirutiineista irrottautumista. Tänä vuonna ei voi edes haaveilla kalliista kaukomatkoista, mutta pienikin maisemanvaihdos esimerkiksi mökille tai naapurikuntaan voi riittää. Tärkeintä on, että poistuu sieltä, missä tekee töitä sekä siirtää ajatukset muualle.

Muista kuitenkin viranomaisten suositukset turvallisesta oleskelusta mökkipaikkakunnalla tai kesälomakohteessasi, ettet vie tartuntaa mukanasi seudulle, jossa tartuntoja on vähemmän kuin kotiseudullasi. Muista turvavälit ja käsien peseminen missä sitten liikutkin.

4. Älä kuitenkaan unohda kaikkia rutiineja

Älä unohda lomallakaan arjen hyvinvointia ylläpitäviä keinoja: riittävää lepoa, liikuntaa sekä säännöllistä ja terveellistä ruokailua. Nuku pidempään ja myöhempään, jos siltä tuntuu, mutta pyri silti pitämään kiinni jonkinlaisesta säännöllisyydestä. Vaikka kaikkia rutiineja (erityisesti käsienpesua ja turvavälejä) ei kannata unohtaa, muista silti jättää tilaa spontaaniudelle ja aikatauluttomuudelle! Rutiinien tarkoitus ei ole aikatauluttaa lomaa, vaan tukea lomalla palautumista. 

5. Vietä aikaa luonnossa

On tutkittu fakta, että luonnossa olo edistää sekä hyvinvointia että palautumista. Nämä vaikutukset korostuvat erityisesti silloin, kun luonnossa oloon yhdistyy liikkuminen. Sen ei kuitenkaan tarvitse olla raskasta, vaan kevyt kävelykin riittää. Esimerkiksi Bratmanin, Hamiltonin, Hahnin, Dailyn ja Grossin (2015) tutkimuksessa 90 minuutin kävely luonnossa vähensi koehenkilöiden murehtimista ja mielenterveyden häiriöihin liittyvien aivoalueiden aktivaatiota, siinä missä kaupungissa kävely ei. Toisaalta lyhytkin pyrähdys luonnossa on hyväksi, sillä jo viiden luonnossa vietetyn minuutin on huomattu parantavan mielialaa (Neill, Gerard & Arbuthnott, 2018)! Kokeile esimerkiksi uimista luonnonvesissä, sup-lautailua, pyöräilyä metsässä, koiran kanssa lenkkeilyä tai metsässä kävelyä. Kaikki nämä ovat turvallisia liikuntamuotoja korona-aikaankin, kunhan muistat välimatkat muihin liikkujiin ja huolehdit käsihygieniasta.

6. Harkitse teknologialakkoa

Työ ja arki usein edellyttävät meitä olemaan kiinni teknologiassa. Kuitenkin erityisesti sosiaalinen media voi olla hyvin haitallista mielenterveydelle, sillä se on koukuttavaa, saa meidät vertailemaan jatkuvasti itseämme muihin sekä voi eristää meidät todellisesta maailmasta. Loma onkin hyvä tilaisuus kokeilla, miten älylaitteiden ja sosiaalisen median käyttämättömyys vaikuttaa meihin. Tutkimuksissa löydetyt vaikutukset tästä ovat olleet hyviä. Esimerkiksi kuukauden tauon pitämisen Facebookista on huomattu lisäävän hyvinvointia sekä ystävien ja perheen kanssa vietettyä aikaa (Allcott, Braghieri, Eichmeyer & Gentzkow, 2019). Kokeile siis pitää ainakin osa lomasta taukoa älypuhelimesta, sosiaalisesta mediasta ja/tai läppäristä! Se tekee myös hyvää koronauutisähkyllesi.

7. Pohdi, voisitko ottaa arkeesi mukaan loman elementtejä

Jos hoksasit loman aikana jonkin asian edistävän hyvinvointia ja palautumistasi, pohdi, voisitko ottaa sen jollain tapaa osaksi arkeasi loman jälkeenkin. Esimerkiksi uuden harrastuksen ei välttämättä tarvitse jäädä kesään. Jos huomasit nauttivasi vaikkapa päivittäisestä kaunokirjallisuuden lukemisesta, voisiko se jäädä osaksi arkea esimerkiksi niin, että lukee yhden sivun joka päivä tai muutaman luvun kerran viikossa? Palautumista ei kannata jättää vain loma-aikaan ja viikonloppuihin, vaan jokaisena päivänä tulisi irtautua, rentoutua ja keskittyä.

8. Pyri palaamaan töihin keskellä viikkoa

Lomalta paluu vaatii totuttelua. Jos mahdollista, älä palaa töihin maanantaina, vaan keskellä viikkoa. Näin ensimmäinen viikko on hieman kevyempi, mikä helpottaa paluuta. Tämä pätee myös silloin, kun jatkat etätöissä, etkä palaa konttorille.

9. Ota työrytmiin paluu rauhallisesti

Älä huolestu, jos töihin palaaminen takkuaa ja koet olevasi väsynyt. Työrytmiin palaaminen voi viedä hetken. Lomalta paluun jälkeen kannattaa yrittää aloittaa rutinoituneista ja helpommilta tuntuvista tehtävistä, niin pääset paremmin vauhtiin! Jos teit ennen lomalle menoa listan kesken jääneistä tehtävistä, voit myös aloittaa niistä.

10. Älä vaadi itseltäsi ja lomaltasi liikaa 

Loma saattaa tänä vuonna tuntua erikoisemmalta, varsinkin jos olet ollut lomautettuna jo pidempään, tai tehnyt paljon etätöitä eristyksissä kotona. Ehkä kerrankin lomaan ei kohdistu niin hurjaa määrää odotuksia ja paineita, kun korona estää suuret yleisötapahtumat pitkälle loppukesään ja ulkomaanmatkat myös melkolailla kokonaan.  Mikään ei estä meitä nauttimasta loman pienistä ihmeistä, kuten kesällä nukkumisesta ikkuna auki viileän tuulen alla. Pääasia että lomailet, kaikesta huolimatta. Ota lomaa koronamurheista, mutta älä heittäydy varomattomaksi, ettei lomalta paluusta tule sairaalakeikkaa.

Ennen kaikkea muista, että loman tai palautumisen ei kuulu olla suoritus! On tavallista ja ymmärrettävää, jos lomamoodiin vaihtaminen tuntuu vaikealta. Lomaa odotellessa moni haaveilee vaikka siitä kirjojen lukemisesta tai päiväretkistä, mutta yllättyykin, kun ei saakaan niiden tekemistä aikaiseksi. Jos loma tuntuu varsinkin aluksi menevän nukkumiseen tai arkirytmin ylläpito tuntuu vaikealta, voi olla, että sitä kehosi ja mielesi tarvitsevat juuri nyt, rankan poikkeuskevään ja työrupeaman tai mieltä painavien YT-neuvottelujen jälkeen. Kuuntele kehoasi ja anna itsesi levätä: tämä on sinun lomasi. Saat tehdä lomalla mitä haluat, eikä sinun tarvitse tehdä mitään vain siksi, että muut tekevät niin.

Loman ei ylipäätään tarvitse olla täydellinen ollakseen hyvä ja palauttava. Koronan takia toteuttamatta jääneet suunnitelmat jättävät myös odotettavaa seuraavaan lomaan – ja epätäydellinen loma on kuitenkin parempi kuin pitämätön loma.